budayakan Ilmu, Amal dan Dakwah ( silakan muat turun )

Followers

Friday, June 17, 2011

salam.. Sedikit Pandangan Mengenai Hukuman Sebat . [ 1 ]

 Sekilas Pandang
Meskipun Hukuman Sebat secara Syariah di Malaysia terdapat perbezaan dengan hukuman yang sebenar, namun, kita terpaksa hadapinya dengan polimik undang-undang yang sedia ada, ini kerana kita perlu lalui menggunakan kaedah keadaan semasa iaitu fiqhul waqi’. Maka kita harus perjuangkan hukuman yang sedia ada walaupun agak berbeza, oleh yang demikian kita tidak harus berhenti memperjuangkannya sehingga dapat memartabatkan Hukuman Syariah yang sebenar di Malaysia.
Tidak dinafikan Undang-undang Sivil juga mempunyai hukuman sebatan, namun ia amat berbeza dengan Hukuman Syariah yang sebenar mahupun mengikut arus Undang-undang Syariah di Malaysia. Ngeri melihat pelaksanaan hukuman sebat sivil menghantui pelaksanaan sebat syariah. Ramai yang menyamakan sebat sivil ini dengan sebat syariah. Sebat sivil dilihat terlalu kejam kerana mendatangkan pendarahan dan kecederaan malah parut sebat itu sendiri hanya akan hilang selepas dua tahun disebat.
Undang-undang berkaitan dengan kesalahan yang boleh dijatuhkan hukuman sebat berbeza antara negeri. Lebih banyak kesalahan sepatutnya boleh dikenakan hukuman sebat.Sebagai contohnya denda di dalam kes khalwat tidak mampu membendung gejala sosial ini yang semakin berleluasa.

Walaupun memang ada peruntukan kesalahan, hukuman sebat amat jarang dijatuhkan melainkan di Kelantan dan Pahang. Oleh yang demikian pelaksanaan hukuman ini belum lagi diuji sepenuhnya. Ada banyak bantahan diutarakan daripada ahli akademik, aktivis hak asasi manusia dan peguam terhadap hukuman sebat ini. Majlis Peguam sudah meluluskan satu resolusi yang menegaskan bahawa sebat itu adalah kejam, tidak berperikemanusiaan dan amat menyeksakan. Majlis Peguam mendesak kerajaan menghapuskan hukuman sebat.

   Hukuman sebat syariah agak berbeza dengan sebat sivil. Walaupun peruntukan hukuman ini sudah lama wujud, pelaksanaannya masih lagi belum meluas. Sudah sampai masanya hukuman ini dijatuhkan dan dilaksanakan sepenuhnya. Halangan yang ada adalah halangan bersifat metafora dan bukan halangan sebenar. Hukuman sebat ini boleh dilakukan pada bila-bila masa kerana agensi yang berkaitan seperti penjara sudah bersedia melaksanakannya.

   Malah hakim-hakim syarie juga sudah melihat demonstrasi sebat syariah oleh pegawai penjara mendapati ia tidak bertentangan dengan peruntukan undang-undang dan hukum syarak.

*** untuk melihat perbezaan hukuman sebat sivil dengan syariah di Malaysia , sila ke laman  - salam.. hukuman sebatan . [1] -

No comments:

Post a Comment